Cím: 2525 Bajna Új utca 11. | Telefon: +36-33-506-175

Levegőnyomás, szelepek
A biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele, hogy a gumiabroncsokban mindig az előírt értékű levegőnyomás legyen. A levegőnyomás értéke alapvetően befolyásolja az autó iránytartását, a fékező- és vonóerőt és a gumiabroncsok futásteljesítményét. A levegőnyomás értékét a gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes autótípushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt. Az elégtelen levegőnyomás a gumiabroncsot folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncs vázszerkezetének fokozott deformációja miatt a gumiabroncs tönkremenetele elkerülhetetlen. A gumiabroncs ebből adódó hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.
A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. Hidegnek tekinthető az abroncs, ha 2-3 órája nem üzemelt, vagy ha csak 2-3 km-t futott alacsony sebességgel.
A gumiabroncsok keréknyomását legalább kéthetente, keréknyomásmérő műszerrel kell ellenőrizni. A szemrevételes ellenőrzés nem elegendő, ugyanis 0,2-0,3 bar nyomásveszteség még nem észlelhető a gumiabroncson. Keréknyomásmérő műszer szinte az összes benzinkútnál található, ezért tankolás alkalmával célszerű 5 percet áldozni a gumiabroncsok ellenőrzésére is.
Az előírt keréknyomás értékét az autó kézikönyve tartalmazza, de fel szokták tüntetni az autó különböző részein is (üzemanyag-betöltő fedél, ajtóoszlop, stb).
 

Szelepek
 
Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását. A gumiszelepek magában a kerékpánt furatban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat. A szelepfurat peremfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentesnek kell lennie.
A gumiszelepek is öregszenek: ennek jele, hogy egyre több repedés képződik a szeleptesten, ami veszélyes lehet. Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajlítja el a szelepet. Egy gumiszelep kb. 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális húzóerő hat rá. Az öregedő gumiszelepek nem bírják ezt a nagy terhelést, aminek gyakran nem is észlelhető, rejtett levegőszivárgás lehet az eredménye, az ebből adódó következményekkel együtt. Ezért a nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain vagy dísztárcsáin szeleptámaszt, vagy fémházas szelepet alkalmaznak.
A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.
 



 

BOXER, JUMPER, DUCATO 
Motor, Váltó, Futómű, Karoszéria,
Üzemanyag rendszer, Teljeskörű
diagnosztika, Időszakos szerviz
Kovács Autójavító | Cím: 2525 Bajna Új útca 11.
Telefon: +36-33-506-175 | Fax: +36-33-506-175
E-mail: kovacsautojavito@gmail.com | Weboldal: www.kovacsautojavito.hu

Copyright © 2021 Kovacs Autojavitó. All rights reserved.

t_slide_show_012.jpg t_slide_show_011.jpg t_slide_show_010.jpg t_slide_show_009.jpg t_slide_show_008.jpg t_slide_show_007.jpg t_slide_show_006.jpg t_slide_show_005.jpg t_slide_show_004.jpg t_slide_show_003.jpg t_slide_show_002.jpg t_slide_show_001.jpg